Polaroid. Миттєве фото
У кожного справжнього хіпстера та й взагалі — у майже кожного жителя планети у сімейному фотоальбомі, хоч одна, але ж є — така чудернацька квадратна фотокартка у білому обрамленні — знімок на Polaroid.
Дякувати за спогади у такому форматі варто Едвіну Ленду — засновнику тієї ж корпорації Polaroid. Саме він винайшов одноступеневий процес — технологію швидкого отримання позитивного фотографічного зображення, за допомогою фотоматеріалів з автоматичним проявом через вбудовані хімреактиви. Крім того, Едвін Ленд став першим, хто почав використовувати принцип поляризації у багатьох споживчих товарах, а за його плечима понад 535 патентів на винаходи. Якщо і це вас не переконало, то, як свідчить New York Times, Едвін був кумиром Стіва Джобса.
Історія миттєвого фото, як це нам розповідає сайт biography.com, почалася, як і, певно, всі великі історії, з дрібного — трирічна донька Едвіна Ленда, з властивою маленьким дівчаткам дитячою безпосередністю, запитала, чому вона не може одразу бачити фотокартку після того, як тато її сфотографував. Пояснення, що це неможливо, і що таке ще треба винайти дівчинку не заспокоїли. Тож Едвін почав роботу у лабораторії і таки винайшов систему одноступеневого фото — використовуючи принцип дифузійного перенесення для відтворення зображення, записаного лінзою камери, безпосередньо на світлочутливій поверхні, що тепер функціонувала і як плівка, і як фото.
У 1947 році Ленд зареєстрував патент на цей фотопроцес, а вже у 1948 фірма Polaroid запустила виробництво фотоматеріалів та фотокамер для миттєвого фото. Ось таке трапляється, коли не можеш відповісти на питання трирічних дівчаток.
Для початку вирішили випустити 60 фотокамер Polaroid Land-95, 57 з яких було виставлено на продаж у Бостонському універмазі Jordan Marsh перед різдвяними святами. Маркетологи компанії Polaroid не відрізнялися особливим оптимізмом і стверджували, що товари лежатимуть досить довго, тому запускати виробництво знову найближчим часом не доведеться. І, як це часто трапляється, вони помилялися — всі 57 фотокамер та всі запаси плівки були розпродані першого ж дня. Ціна кожного апарату становила близько 90 доларів.
Через 16 років миттєві фото набули кольорів, а ще через 9 — світ побачила повністю автоматична камера для миттєвих фотокарток — PolaroidSX-70 Land. Після цієї події ціна на акції корпорації зросла у 90 разів, Едвін Ленд з’явився на обкладинц журналу Life, а обличчям рекламної кампанії з просування нового апарату став голівудський актор Лоуренс Олів’є.
Ще десяток-другий років і світ захворіє на «цифрову лихоманку», Polaroid збанкрутує і його буде продано, але це зовсім не означає смерті миттєвого фото — у 90-х естафету перейняли Fujifilm з їх Fujifilm Instax і Wide. Лише формат фотокарток змінився — розмір візитівки і подвійної візитівки.
Назва полароїд стала загальною, миттєві фотокартки перетворилися на обов’язковий хіпстерський атрибут, але хіба це погано?
Знімки на Polaroid знайшли своє місце і в сучасній українській фотографії – наприклад, як повідомляє інтернет-видання Телеграф, у 2014 році у форматі проекту «Підписи Війни» фотограф Андрій Бондар робив полароїдні знімки ветеранів Великої Вітчизняної, після чого зазнімкована людина залишала на фотокартці свій підпис.
Ще один досить відомий проект із використанням Polaroid в українській фотографії теж пов’язаний із війною, але вже з війною на Донбасі. Жан-Марк Каімі і Валентина Піччінні фотографували групу бійців перед відправкою на передову – просили їх заплющити очі і розповісти про свої думки.
Якби там не було, завжди будуть романтики, ентузіасти і просто ті, хто закохані у світ, хто живе однією миттю і прагне цю саму мить зловити у білий квадрат.