Ігор Чорній. Інтерв’ю з фотографом
Сьогодні «Українська фотографія» пропонує своїм читачам інтерв’ю з львівським фотографом, принциповим не лише в житті, але й у фотографії. Ігор Чорній почав цікавитись фотографією ще з часів навчання в Українському Католицькому Університеті (УКУ). Бачив як хлопці, які працювали в інформаційному відділі, бігали з “дзеркалками” і фотографували події. Йому також хотілося фотографувати, але такої змоги не було, оскільки був бідним студентом. Мабуть, ці бажання і відчуття були ознакою покликання до фотомистецтва.
Першу свою “дзеркалку” придбав в 2012 році і з того часу почав займатися фотографією на комерційному рівні. Бажаючи постійно зростати, спочатку займався самоосвітою з літератури, наданої представниками компанії Canon, весною в 2013 р. пішов на курс «Творча фотографія» до Олександра Данчевського, якого вважає своїм вчителем по фотографії і якому вдячний за ті знання і досвід, які отримав від нього на курсах, ворк-шопі, бізнесовій фотозйомці.
Найбільше любить фотографувати весілля. По своїй спеціальності Ігор маґістр богослов’я, спеціалізація – етика статевості і подружнього життя, яка є частиною морального богослов’я. Йому дуже подобається працювати з подружніми парами. Особливу радість і насолоду відчуває під час весілля і особливо під час моменту церковного шлюбу, де дійсно двоє стають одним. Ще під час навчання в УКУ ходив на короткі курси до п. Петра Дідули (журналіст інформаційного відділу УКУ), який спонукав фотографувати саме людей, а де є найбільше людей в одному місці, як не на весіллі за винятком громадських масштабних подій?
Якою ж Ігор Чорній бачить весільну зйомку?
Згідно з його баченням і досвідом весільна зйомка – це на 80-90% репортаж, але не просто банальний репортаж, який знімають газетні репортери, а художній або жанровий репортаж, де є збережені зміст, форма і композиція, яка і є творчістю. Весільна фотографія є цікавою тим, що вона включає в себе майже всі жанри фотографії: портрет, репортаж, пейзаж, предметне фото.
Мені дуже подобається спостерігати за тим, що роблять люди і фотографувати це. Окрім того, що люблю спостерігати, люблю бути в епіцентрі події і навіть до певної міри бути її учасником, щоб пережити дух, настрій і передати це в світлинах.
Саме тому вдягається на офіційні зйомки так, щоб не вирізнятися з-поміж гостей.
Ігореві дуже подобаються живі, спонтанні кадри, однак є моменти, які потребують режисури. Не дуже приємними виходять кадри, коли люди їдять, п’ють спиртні напої, завмирають, бачачи, що на них націлений об’єктив, тому є моменти, коли можна просто знімати подію, а в деяких ситуаціях без режисури не обійтися.
Наш співрозмовник розповідає, що на ринку фотопослуг є конкуренція між газетними фотографами і весільними. Газетні сміються з весільних і кажуть, що весілля знімати – це річ банальна, однак знімати те, що в тебе відбувається перед носом – просто, а працювати з людьми, знайти до кожного підхід і зацікавити клієнта, знати і застосовувати режисуру газетні фотокореспонденти не вміють. Стосовно режисури, то в кінці жовтня 2015 р. він брав участь в ворк-шопі Олександра Данчевського по режисурі і зйомці lovestory.
Правдива режисура має спонукати людей творити те, що їм подобається, що їм властиве, бо правдивими творцями на сцені є актори (люди, яких я фотографую), а не режисер. Режисер лише спонукає творити актора через свій досвід і бачення.
Завдяки ненав’язливій режисурі фотограф спонукає людей під час зйомки поводитися природно, робити те, що їм властиве, що їм подобається, оскільки митець не любить вдаватися до «сухої» постановки, хоча в рідкісних моментах вона необхідна.
Ігор Чорній вважає, що фотографії мають показувати людей такими, якими вони є, мають передавати їхній настрій, характер, емоції. Але окрім весільної фотографії, герой нашого інтерв’ю є ще сімейним, дитячим, репортажним та бізнес фотографом.
Коли Ігор починав займатися фотографією то думав, що найперше це мистецтво, а потім бізнес. Так думав, поки не зайшов на сайт Нью-Йоркського інституту фотографії, де прочитав, що фотографія – це найперше бізнес, а потім мистецтво, бо якщо фотограф не зможе продати своєї роботи, він не зможе розвиватися як фотограф: він не зможе відвідувати курси чи майстер-класи, за які треба платити, не зможе покращувати рівень своєї фототехніки, яка дорого коштує і т. д. І так є в кожній галузі. Кожна людина є продавцем, бо продає або товар, або свої послуги, свою роботу. Якщо немає попиту на певний вид діяльності, яку освоїла людина в своїй професії, то вона залишається безробітною.
В сімейних фотографіях наш співрозмовник любить передавати атмосферу та емоції людей, які не просто об’єднані спільними інтересами, а є один для одного найдорожчими. Звичайно, любить працювати з сім’ями, де є малі діти, де їх не мало і де кожен на своїй хвилі 🙂
Оскільки фотограф має вищу педагогічну освіту і любить дітей, то йому дуже подобаються дитячі фотосесії і легко вдається працювати навіть з найнепосидючішими. Рівень фототехніки дозволяє йому ловити спонтанні моменти, тому дитяча фотосесія часто перетворюється на спортивну зйомку :).
Ігор Чорній розповідає, що в багатьох людей побутує хибна думка чи хибне уявлення, що найкращими дитячими та сімейними фотографами є дівчата чи жінки, оскільки жінка – створіння емоційне, відчуває і гарно вміє передавати емоції.
Справді є багато хороших фотографів серед жінок, однак це не означає, що якщо фотограф чоловік, то він не вміє передавати емоції. Жінки гарно вміють відчувати і передавати емоції, однак окрім емоцій в фотографії має бути ще художність, лаконічність. Кадр має бути не тільки емоційним, хоч і не завжди він мусить бути емоційним, кадр має бути сповненим життя. Щоб бути дитячим фотографом, треба бути педагогом незалежно від статі фотографа.
Окрім фотосесій, Ігор фотографує репортажі, корпоративи та інші події, робить рекламну та архітектурну зйомку. Зараз працює з юною співачкою Anastel’ (Настя Лень). Як художній фотограф, він не ставить собі обмежень в якомусь одному жанрі, хоча найбільше подобається жанровий емоційний портрет.
Жанровий портрет – це не просто портрет в постановці, а спонтанний портрет, портрет, де є дія, рух, динаміка, емоції. В цьому і прагну більше розвиватися.
Підходячи з бізнесової точки зору, фотографує все, за що платять гроші, за винятком порнографії, аморальної і окультної чи антихристиянської фотографії. З морально-етичних міркувань не знімає в жанрі НЮ.
Повертаючись до теми весільної фотозйомки, якою фотограф цікавиться найбільше, Ігор Чорній ділитися своїм досвідом і побажаннями потенційним молодятам щодо правильного вибору фотографа:
“– Сьогодні, через кризу, ринок фотопослуг в Україні трохи занепав, через безробіття з’явилося безліч недобросовісних «фотографів», які висунули на ринок дешеві пропозиції. Багато людей через економію коштів, некомпетентність в фотомистецтві і невміння правильно розставляти пріоритети активно споживають ці дешеві пропозиції.
Обираючи недобросовісного фотографа за дешеву вартість його послуг ви ризикуєте отримати продукт низької художньої і технічної якості. Обираючи весільного фотографа в межах 200$ ви ризикуєте отримати кіч (це напрям у мистецтві, масова продукція або предмет ужитку. Річ позбавлена смаку, дешевизна. Походить від німецького Kitsch – “мотлох, несмак”).
Також сьогодні ті фотографи, які працювали до кризи за 1000$ за весілля, зараз, звичайно, за такі гроші не працюють. Тому вони часто люблять відфотографувати все весілля в форматі Jpeg, кілька десятків кадрів трохи обробити і віддати людям. Я фотографую суто в розширеному форматі RAW, який дає змогу отримувати значно кращий результат при обробці фотографій і віддаю людям оброблених не кілька десятків фотографій, а всі. Чим я відрізняюся від інших фотографів? Тим, що добросовісно стараюся виконати свою роботу і задовольнити бажання людей, з якими я працюю як фотограф в міру моїх можливостей і в міру того, що вони мені дозволять зробити під час зйомки.”
При виборі фотографа Ігор радить звертати увагу не на тих фотографів, які часто щось постять, бо ніби вони мають багато замовлень, а тих, чиї роботи щось до вас говорять, які вас чимось захоплюють. Хороші фотографи зараз в Україні замовлень багато не мають, оскільки не погоджуються працювати за мізерну плату, тому кожне замовлення Ігор вважає особливим. Спілкуючись з фотографом радить запитувати його про рівень фототехніки та про рівень вишколу.
Ряд питань, які Ігор Чорній радить задавати фотографу:
- Якою фототехнікою він працює (має бути професійний, повноматричний фотоапарат)?
- В кого навчався фотомистецтву?
- Що таке компоновка, конструкція і композиція кадру?
- Що таке фотоісторія і як вона передається?
- Що таке геометрія композиції?
- Що таке зміст, сюжет і форма?
- Що таке режисура, які її складові і який принцип режисури?
Наш співрозмовник вважає, якщо фотограф не може відповісти на ці питання, то це не фотограф і він би не радив користуватися його послугами. Також Ігор бажає потенційним молодятам та потенційним його замовникам вміти правильно розставляти пріоритети, не боятися робити правильний вибір, мати бажання довіряти і співпрацювати.
Ігор Чорній
Фотограф
Рідне місто – Львів. Фотографією захопився з 2006 року, за освітою є маґістром богослов’я та бакалавром філософії. Професійно зайнявся комерційною фотографією у 2012 році. Є фотографом, який добросовісно виконує свою роботу, вміє працювати в різних жанрах та видах фотозйомки. Основний напрям – весільна фотозйомка.
Ознайомитися з роботами Ігоря можна на його сайті.