“Золоте січення” у фотографії

Поняття “золотого січення” має довгу історію. Саму назву “золоте січення” вигадав знаменитий Леонардо да Вінчі й так вона увійшла в історію. Це правило використовували практично у всіх знаменитих формах мистецтва – архітектурі, скульптурі, живописі. Наприклад, ним користувалися будівничі пірамід у Давньому Єгипті, архітектори славнозвісного собору Паризької Богоматері у Парижі, та навіть сам Леонардо да Вінчі використовував його, малюючи знамениту на увесь світ Джоконду. Фотографія не стала винятком та теж взяла за одну з основ свого жанру правило “золотого січення”.

Що ж таке “золоте січення”?

Часто “золоте січення” називаються “ідеальною пропорцією”, адже завдяки йому зображення на фотографії легко сприймається людським оком та виглядає натуральним.

Золоте січення. Правило золотого січення

Формула “золотого січення”

Власне, правило “золотого січення” випливає із правила трьох третин – ділення кадру на дев’ять частин, завдяки лініям, по яких найпростіше орієнтуватися. Правило “золотого січення” стверджує, що якщо ви розмістите основний об’єкт вашого кадру на одній із чотирьох точок перетину цих ліній, то отримайте найбільш виграшну композицію.

Фотографи, що дотримувалися правил класичної фотографії

Себастьян Сальгадо. Документальне фото

Документальне фото Себастьяна Сальгадо

Серед світових класиків фотографії, що використовували у своїх роботах правило “золотого січення”, варто згадати Себастьяна Сальгадо – одного із найвідоміших фотожурналістів у світі.
Довгий час працював разом із міжнародним фотоагентством “Magnum Photos”, що займається поширенням документальних та репортажних фото. Фотографії Себастьяна просто вражають своєю реальністю та чітким переданням настрою. Вони є прикрасою багатьох відомих музеїв та приватних колекцій по цілому світу.

Цікавою особистістю є й Анрі Картьє-Брессон, який досягнув неабиякої майстерності у фотографії. Цей фотограф умів дотримуватися правил композиції, залишаючись невідомим людям, яких він фотографував. Для цього потрібен був справжній талант – за частку секунди зняти потрібний кадр, дотримуючись усіх класичних правил фотографії. Окрім цього, його фотографії надзвичайно живі та емоційні.


 Анрі Картьє-Брессон. Портрет

“Внутрішній світ назовні” у фотомистецтві Анрі Картьє-Брессона

Не можна оминути увагою ще одного митця – Ман Рея, справжнього художника, що малював свої картини через об’єктив фотоапарату. Сфотографуватися у цього митця вважалося величезним досягненням, адже його фото передавало індивідуальний внутрішній стан людини та при цьому залишалося впізнаване в інноваційній манері Рея.

Фотограф Ман Рей. Фото обличчя

Чітке використання правила “золотого січення” у роботах Ман Рея

Роберт Капа. Військове фото

Теорія композиції від знаменитого Роберта Капи

Звичайно, уваги любителів фотографії варта і Тіна Модотті. Її фотографії відрізняються пристрастю, граційністю та цікавою текстурою. Багато сучасних художників стверджують, що своє натхнення вони черпають саме із робіт цієї знаменитої жінки.

Ще один класик фотографії – Роберт Капа. Він справжній знавець класичного фоторепортажу, що знайшов себе у військовій фотографії. Він творив свої шедеври, не зважаючи на ризик втратити життя і цим залишився безсмертним в історії світової фотографії.

Як же можна побачити точки “золотого січення” власним оком?

zolote-sichennia-v-pryrodiНасправді, зробити це дуже просто. Якщо ви розділите у своїй уяві кадр двома вертикальними та двома горизонтальними лініями на дев’ять рівних квадратів і розмістите основний об’єкт вашого фото на одному із перетинів цих ліній, то можна вважати, що ви використали у своїй фотографії правило «золотого січення».

Тобто, розмістивши об’єкти вашої фотографії на одній із чотирьох точок, які утворяться внаслідок перетину ліній, ви отримаєте найбільш вдалу, з точки зору правил, композицію.

Переважно початківці чи аматори розміщують основний об’єкт зйомки у центрі кадру, проте саме цим допускають найбільшу помилку. Адже об’єкт, розміщений по центру, стає невиразним та плоским. І саме «золоте січення» дозволить вам розмістити головні та другорядні об’єкти в кадрі гармонійно та врахувати усі потрібні деталі.

Як використовувати “золоте січення”?

Збереження правила "золотого січення" під час портретної зйомки

Збереження правила “золотого січення” під час портретної зйомки

Якщо ви хочете спробувати застосувати це правило на власному досвіді, то зробити це досить просто. Для початку, можливо, орієнтуватися інтуїтивно у розміщенні цих точок перетину вам буде трохи важко. В цьому вам допоможе навіть ваша техніка. Для цього зробіть наступні кроки:

  • Увімкніть на екран вашого фотоапарату функцію “Сітка” і екран поділиться на дев’ять рівних частин;
  • Визначтеся, що є основним об’єктом вашого кадру та розмістіть його саме на одній із точок перетину ліній;
  • Якщо у вас декілька таких об’єктів, то постарайтеся зробити так, щоб вони максимально збігалися із точками “золотого січення”.

Пізніше ви зможете бачити ці точки самостійно, без використання даної функції. Після того, як ви освоїте дану функцію, можете опанувати і правило “діагонального золотого січення”. Це правило варто використовувати тоді, коли у вас є декілька об’єктів у кадрі, на яких ви б хотіли акцентувати увагу. Отже, для цього:

  • Спочатку проведіть через кадр діагональ;
  • З протилежної вершини, проведіть уявний перпендикуляр до цієї діагоналі. У вас з’являться три трикутники, які будуть різні за розміром.
  • Посередині трикутників, що з’являться, розміщайте об’єкти, які ви хочете виділити у своєму фото. Таким чином вони виглядатимуть виграшно.

Звичайно, “золоте січення” – лише еталон та користуватися ним чи ні – вирішувати лише вам. Проте, якщо ви новачок, вам варто спробувати слідувати цьому правилу, щоб фотографії відповідали вимогам композиції. Адже, вважається, що фотографія таким чином виглядає більш гармонійно та врівноважено, і легше сприймається людським оком.

There are 2 comments for this article

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *